Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Beton vier wegtunnels mogelijk minder brandwerend

Vier wegtunnels zijn mogelijk minder brandveilig dan werd aangenomen. Het betreft de Salland-Twentetunnel (N35), Ketheltunnel (A4), Tweede Coentunnel (A10) en Koning Willem Alexandertunnel (A2). Het beton is mogelijk minder brandwerend in het geval van een zeer grote brand.

Rijkswaterstaat liet onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid in tunnels. Hieruit blijkt dat deze veilig zijn voor gebruikers, maar dat de vier tunnels extra aandacht vereisen om te kunnen garanderen dat hulpdiensten hun werk veilig kunnen blijven doen.

Op maat gemaakte maatregelen

Zo zal de brandweer in de Salland-Twentetunnel per keer bekijken of zij bij een vrachtwagenbrand de tunnel in gaat om hulp te bieden, of dat dit te gevaarlijk is voor het eigen personeel. Voor de Ketheltunnel is afgesproken dat Rijkswaterstaat ,,met verhoogde aandacht” de tunnel in de gaten houdt en dat in geval van een vrachtwagenbrand het hele tunneldak direct wordt ontruimd.

Brandproeven

In de vier tunnels, die zijn opgeleverd na 2008, werden diverse brandproeven uitgevoerd. Op basis hiervan kan niet met zekerheid worden gezegd of ze nog voldoen aan de brandwerendheidseisen. Volgens experts is een verandering in de samenstelling van het beton in 2008 waarschijnlijk de oorzaak. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur benadrukt dat het hier gaat om een scenario van een zeer grote brand, die zich in Nederland nog nooit eerder heeft voorgedaan. Zelfs bij de brand in de Mont Blanc-tunnel in 1999 was geen sprake van een dermate intense brand.

Komende tijd zal ook worden gekeken naar tunnels die tussen 2000 en 2008 zijn opgeleverd en naar nieuw te bouwen tunnels.

Bron: ANP

Bron: 
Categorieën: 
Dossiers: 
Procesfase: 
Voorbereiding, Uitwerking, Uitvoering/Realisatie, Beheer/Onderhoud, Ontwerp, Gebruik
Doelgroep: 
Plantoetser, Adviseur, Architect/ontwerper, Beleidsmedewerker, Gemeentebestuurder, Constructeur, Aannemer