Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Rest parkeergarage Eindhoven wel sterk genoeg

Waarom de parkeergarage in Eindhoven net op die ene naad op de vierde verdieping bezweek heeft de OVV ook niet precies kunnen achterhalen. Het moet een combinatie zijn geweest van een plaatselijk iets dunnere breedplaat, het gladde aansluitvlak en een tekort aan treksterkte van het beton. Sloper Beelen kreeg de rest van de garage namelijk maar met moeite plat.

Met een kracht van 60 ton drukt een sloopschaar van Beelen in januari van dit jaar op het dak van de parkeergarage in Eindhoven. Op een vergelijkbare voeg als die waarop een ander deel van de garage zeven maanden eerder is bezweken. Midden tussen twee rijen kolommen, waar het moment het grootst is.  “Ondanks deze belasting doet de vloer niets”, staat te lezen in een van de bijlagen van het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vorige week presenteerde.

De raad wil de proef eigenlijk al in september of oktober uitvoeren. De onderzoekers van Horvat & Partners die het technische onderzoek voor de OVV verzorgen staan te popelen om de brokstukken van de instorting met eigen ogen te onderzoeken. Iedereen heeft zich al maanden blind gestaard op de beelden gemaakt vanuit een hangbakje, door een drone en een autonoom rijdende robot. Nu willen ze dichter bij komen, de stukken in handen houden en belastingproeven uitvoeren. Maar BAM en Eindhoven Airport dralen lang wat ze nu aan moeten met het deel van de garage dat overeind is blijven staan.

Links

Lees verder bij Cobouw

Bron: 
Cobouw
Dossiers: 
Procesfase: 
Voorbereiding, Uitwerking, Uitvoering/Realisatie, Sloop, Regelgeving, Ontwerp, Gebruik, (Her)ontwikkeling
Doelgroep: 
Plantoetser, Projectontwikkelaar, Opdrachtgever, Adviseur BWT, Adviseur, Architect/ontwerper, Beleidsmedewerker, Gebouwbeheerder, Constructeur, Aannemer